Logo - Hydrovane
    
Zasady działania i konstrukcja
    Głównym elementem sprężarki łopatkowej jest wirnik (A) obracający się mimośrodowo w obudowie (B). W wirniku swobodnie umieszczone są łopatki (C). Jeżeli wirnik zostanie wprawiony w ruch obrotowy, wówczas łopatki pod działaniem siły odśrodkowej wysuną się i będą przylegać do ścianki obudowy tworząc w ten sposób przestrzenie (D), w których następuje proces sprężania powietrza wskutek stałego zmniejszanie się przestrzeni roboczej. Aby jednak cały ten proces mógł przebiegać prawidłowo potrzebny jest olej, który wtryskiwany jest w trakcie sprężania.
 
 
Konstrukcja sprężarki łopatkowej
  A - manometr wskazujący ciśnienie
B - trójstopniowy separator oleju zapewniający czyste powietrze o zawartości oleju poniżej 1ppm
C - termistor zabezpieczający sprężarkę przed przegrzaniem
D - bezpośrednie przeniesienie napędu
E - filtr oleju o dużej pojemności gwarantujący właściwe działanie między przeglądami oraz prostą wymianę
F - łożyska z białego metalu zaprojektowane do bezawaryjnej pracy w trakcje całego życia sprężarki - brak zużywających się kulek lub wałków
G - napełnianie olejem - aż do przepełnienia
H - zawór wlotowy dokładnie dostosowujący wydatek sprężarki do zapotrzebowania odbiorników
J - wysokiej jakości filtr powietrza wlotowego zapewniający czystość oleju i wydłużający w ten sposób czas życia sprężarki
K - wskaźnik poziomu oleju - poziom można sprawdzić w trakcie pracy sprężarki
L - wskaźnik temperatury
 
 
Zalety sprężarek łopatkowych
1. Najniższy poziom hałasu     W sprężarkach Hydrovane jedynym elementem ruchomym jest wirnik z łopatkami ślizgającymi się po filmie olejowym. Dodatkowo ich cicha praca jest spowodowana bezpośrednim przeniesieniem napędu przez elastyczne sprzęgło. Ta zaleta daje możliwość usytuowania sprężarki w miejscu odbioru powietrza, przy bezpośredniej bliskości stanowisk pracy. Nie ma konieczności zakładania drogich rurociągów i ponoszenia strat związanych z przesyłem sprężonego powietrza.
2. Czystość powietrza     W kompresorze tłokowym do smarowania części współpracujących używa się oleju. Brak jest jednak jakiegokolwiek elementu oddzielającego od sprężonego powietrza cząstek oleju, dostających się do niego poprzez pierścienie. Ponadto wysoka temperatura powietrza z "tłoków" utrudnia proces separacji.     Tych wad pozbawiony jest kompresor łopatkowy, w którym olej jest wykorzystywany w procesie sprężania. Konstrukcja układu wylotowego stopnia sprężania pozwala na całkowite oddzielenie oleju. Niska temperatura powietrza daje wysoką skuteczność separacji końcowej. Powietrze na wyjściu z kompresora ma nie więcej niż 5ppm, a w większych modelach nie przekracza nawet
3ppm (mg/m3). Ponieważ w powietrzu zasysanym przez sprężarkę znajduje się zarówno olej jak i wiele innych związków (w tym kwaśne),
oznacza to, iż za sprężarką łopatkową uzyskujemy powietrze czystsze niż to, które ona zasysa.
3. Bezwibracyjna i ciągła praca     Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu konstrukcyjnemu, sprężarki łopatkowe są całkowicie bezwibracyjne. Pozwala to na posadowienie kompresora bez konieczności wykonywania specjalnych fundamentów i na każdym podłożu. Ponieważ w sprężarkach łopatkowych chłodnica oleju jest jej integralną częścią, więc bez względu na czas pracy urządzenia, ich wewnętrzna temperatura jest ustabilizowana i umożliwia to ciągłą, 2-godzinną pracę.
4. Brak łożysk tocznych     W sprężarce łopatkowej zastosowano panewki wykonane z odpowiedniego wytrzymałego materiału, zaś prędkość obrotowa wirnika należy do najniższych spośród wszystkich typów sprężarek. Daje to w efekcie trwałość ułożyskowania wielokrotnie przewyższającą łożyska toczne. Tak jak całość HYDROVANE to nie mniej niż 100 000 godzin pracy, tak i jej łożyska ślizgowe pracują równie długo.
5. Łatwość przeglądu     Zwarta i prosta konstrukcja sprężarki łopatkowej pozwala na szybki i łatwy do wykonania serwis bezpośrednio u klienta. Nie ma potrzeby przenoszenia urządzeń, zaś ze względu na małą ilość części i ich trwałość, naprawy nie wymagają żadnych specjalistycznych narzędzi i są wykonywane przez jedną osobę.
6. Obieg oleju i jego żywotność     Obieg oleju jest zapewniony przez ciśnienie panujące wewnątrz kompresora, zdecydowanie zwiększa to niezawodność układu sterowania, zmniejsza koszty utrzymania. Wymiana oleju następuje po 2000 godzin, co daje długi czas pomiędzy przeglądami, a jednocześnie stosowany olej, przez cały czas swojej pracy niezmiennie zachowuje swoje właściwości.
7. Najniższe koszty eksploatacji     Kupując sprężarkę płacimy raz, zaś potem stale ponosimy koszty wyprodukowania powietrza.
O wysokości kosztów ponoszonych na 1 m3 decydować więc będą:
  • sprawność urządzenia - im większa, tym mniej energii zużywamy
  • koszty oleju, zestawów serwisowych i napraw
  • długość okresu międzyobsługowego
  • trwałość urządzenia i czas jego eksploatacji
  •     Jeżeli więc sprężarka łopatkowa posiada najwyższą sprawność wolumetryczną, wymaga jedynie wymiany oleju co 2000 godzin, nie wymaga praktycznie żadnych napraw, poza przeglądami oraz jej żywotność jest wielokrotnie dłuższa niż konkurencyjnych, to znaczy to, iż jej eksploatacja będzie najtańsza.
 
 
Typy sprężarek
Sprężarka Sprężarka HV01-HV04 (1-4kW) Sprężarki zaprojektowane do najbardziej wymagających warunków pracy.
Główne cechy to:
  • mała, zintegrowana konstrukcja do instalacji w każdym miejscu
  • wersje wolnostojące lub montowane na zbiorniku
  • praca ciągła lub automatyczna
  • niski poziom hałasu
  • bezwibracyjna
  • do 2 kW wersja jednofazowa
  • prosta w użytkowaniu i niezawodna
Sprężarka Sprężarka HV04-HV07 Pionowe sprężarki stanowią całkowicie nową konstrukcje,
opartą na sprawdzonej technologii sprężarek łopatkowych
  • Bezpośredni napęd
  • Najczystsze powietrze dostępne ze sprężarek olejowych
  • Najmniejsze wymiary podstawy
  • Najniższy poziom hałasu
  • Automatyczna praca
  • Szybka, łatwa i tania, ograniczona do minimum konserwacja
  • Dostępne modele 7 i 10 bar
  • Regulowana prędkość obrotowa w wersjach z falownikiem
  • Dostępne w wersji zintegrowanej z osuszaczem
SprężarkaSprężarka HV11-HV22 (11-22 kW)
  • Konstrukcja otwarta lub zabudowana
  • niski poziom hałasu
  • pełna regulacja otwarcia zaworu wlotowego
  • silnik elektryczny o klasie ochrony IP65 klasa F
  • zintegrowany starter umożliwiający prace bez obciążeń
  • wysoka jakość powietrza
  • Regulowana prędkość obrotowa w wersjach z falownikiem
Sprężarka HV30-HV45 (30-45 kW)
  • Dostęp do startera zapewniający stan pracy bez obciążenia połączony
    z automatycznym układem włączania i wyłączania
  • Bezpośrednie połączenie silnika z układem
  • Łatwość obsługi instalacji i konserwacji
  • Niezmienna wydajność i trwałość konstrukcji
  • Zabezpieczenie temperaturowe przed przeciążeniem silnika i sprężarki
  • Zintegrowana chłodnica sprężonego powietrza i oleju
  • Regulowana prędkość obrotowa ze zintegrowanym falownikiem